لپ تاپها کامپیوترهای همراه گران قیمتی هستند. به طور کلی، آنها خیلی محکم و سخت نیستند، و درست نیست که در حفظ و نگهداری از آنها سهل انگاری کنیم. اگر شما در نگهداری از لپ تاپ تان دقت نکنید، حتی برای انجام یک تعمیر جزئی یا نصب کوچکترین قطعه از آن می بایست هزینه ی زیادی را پرداخت کنید. پس توصیه می کنیم از این کامپیوترهای پیشرفته همراه به خوبی مراقبت کنید. در زیر به چند نکته در زمینه نحوه نگهداری از لپ لپ اشاره خواهیم کرد. بعلاوه درباره مراقبت از باتری لپ تاپ مواردی را مطرح می کنیم و اینکه چه کارهایی را باید انجام دهیم که باتری سالمی داشته باشیم. همچنین به برخی از موضوعات مهمی که قبل، در حین و بعد از استفاده از لپ تاپ ضروریست بطور مختصر اشاره خواهیم کرد.

1. پاکیزه نگه داشتن لپ تاپ
از آنجایی که لپ تاپ یک سیستم گران قیمتی ست به شدت به مراقب نیاز دارد. برای تمیز کردن صفحه نمایش آن از یک تکه پارچه بسیار نرم و لطیف که فاقد هر گونه طرح برجسته باشد، استفاده کنید. چرا که ممکن است باعث ایجاد خراشیدگی شود. همچنین دقت کنید که پارچه شما پرزدار نباشد که در این صورت الیاف آن بر روی صفحه نمایش باقی خواهد ماند و نمایشگر را کثیف می کند. هرگز اسپری پاک کننده را مستقیماً روی صفحه نمایش نزنید. بلکه ابتدا باید آنرا روی پارچه زده و سپس شروع به تمیز کردن آن کنید.

انتخاب اسپری مناسب
صفحه نمایش گران ترین بخش از لپ تاپ است پس در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. درصورتی که بخواهید نمایشگر سیستم را با اسپری تمیز کنید، ابتدا آنرا روی تکه پارچه موردنظر بزنید، در غیر اینصورت رنگ نمایشگر زرد خواهد شد و ممکن است حتی منجر به ترک خوردگی شود. همواره سعی کنید به جای مواد شیمیایی از آب ساده یا سرکه برای تمیز کردن صفحه نمایش استفاده کنید.

2. محل قرار دادن لپ تاپ
هارد دیسک ها بر روی فلو مغناطیسی کار می کند، پس هر میدان مغناطیسی ممکن است به هارد دیسک و اطلاعات آن آسیب برساند. در نتیجه لپ تاپ باید حداقل 13 سانتی متر دور از هر گونه لوازم برقی مانند ماکروفر باشد.

3. به سیستم تان استراحت بدهید
اگر فقط سیستم تان را خاموش کنید، و 30 ثانیه قبل از اینکه دوباره راه اندازی شود آنرا روشن کنید، مطمئن باشید که که به هارد دیسک صدمه وارد می کنید، چرا که قبل از اینکه هارد از چرخش بایستد مجدداً شروع به کار می کند. شما هرگز نباید آنرا بطور ناگهانی روشن یا خاموش کنید.

4. پشتیبانی از اطلاعات
همیشه سعی کنید از اطلاعات تان نسخه پشتیبان تهیه کنید. همانطور که می دانید لپ تاپ ها دستگاه های همراه هستند و همواره در معرض آسیب قرار دارند. همچنین، این امکان وجود دارد که در اثر ضربه ناگهانی هارد دیسک بشکند که در این صورت هرگز نمی توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید.

5. مراقبت از باتری لپ تاپ
اکثر کاربران سیستم هایی دارند که باتری آنها عمر طولانی ندارد. حال در اینجا شما را با سه نوع عمده از باتری لپ تاپ آشنا خواهیم کرد:

باتری نیکل کادمیم (Ni-Cd)
نیکل متال هیبرید (Ni-MH)
لیتیم یون(Li-ion)


باتری نیکل کادمیم (Ni-Cd):
این نوع باتری باید هر چند هفته یکبار به طور کامل شارژ و دشارژ شود. اگر اینکار را انجام ندهید، به سرعت عمر باتری به دلیل آنچه که "اثر حافظه" نامیده می شود از کار می افتد. "اثر حافظه" یعنی اینکه اگر شما شارژ و دشارژ کامل باتری را انجام ندهید، فقط به اندازه آخرین درصد از شارژ باقی مانده مجدداً شارژ می شود.
به عنوان مثال، اگر 30 درصد از کل شارژ باتری تخلیه شود، فقط به اندازه 70 درصد شارژ باقی مانده، مجدداً شارژ خواهد شد. اگر مرتباً اینکار را تکرار کنید 30 درصد از شارژ باتری بلااستفاده خواهد ماند و فقط به اندازه همان 70 درصد کارایی خواهد داشت حتی اگر چراغ باتری در هر بار که آنرا شارژ می کنید 100 درصد شارژ را نشان دهد، بازهم به اندازه 70 درصد شارژ شده است.

باتری نیکل متال هیبرید
باتری نیکل متال شبیه باتریهای نیکل کادمیم هستند، با این تفاوت که به "اثر حافظه" کمتر حساسند و ظرفیت بالاتری دارند.

باتری لیتیوم یون
این باتری ها آخرین نوع از باتریها موجود در بازار هستند و در برابر "اثر حافظه" مقاومند و تأثیر چندانی بر آنها ندارد. درعوض مشکل این باتریها اینست که در صورت overcharged کردن آنها یا عدم استفاده ی طولانی از آنها در حالت فول شارژ، کارایی خود را از دست می دهند. اگر قصد دارید مدت طولانی از باتری استفاده نکنید حتماً باید شارژ آنها را بطور کامل تخلیه کنید و در جای مناسب نگه دارید.

6. باتری خود را سالم نگه دارید
قبل از اینکه اولین بار از باتری استفاده کنید، آنرا به مدت 12 ساعت یا حداقل زمان موجود شارژ کنید، این مورد دردفترچه راهنمای کلیه دستگاههای مجهز به باتری نیز ذکر شده است. برای استفاده ی روزانه از باتری، باتری را بطور کامل شارژ کنید، سپس تا زمانی که به طور کامل تخلیه نشده از برق باتری استفاده نکنید. (اینکار برای باتری های نیکل کادمیم و نیکل متال مانع از تأثیر"اثر حافظه" می شود). برای باتری های لیتیوم یون، این امر مانع از overchargingمی شود.
هرگز باتری خود را بمدت طولانی بلااستفاده رها نکنید. حتی اگر شما بیشتر وقتها از برق شهری استفاده می کنید، بطورمنظم از باتری دستگاه خود نیز استفاده کنید و آنرا در شرایط مناسب نگه دارید. همچنین در صورت عدم استفاده از برق AC، کلید برق مستقیم لپ تاپ را خاموش کنید. این کار مانع از overcharging می شود.
برای افزایش عمر باتری، می توانید درخشندگی ال سی دی را کاهش دهید. همچنین می توانید حالت Standby و Hibernation سیستم را برای افزایش عمر باتری فعال کنید.

7. ظرفیت باتری
اگر برای مدت زمان طولانی از لپ تاپ تان استفاده نمی کنید ( یک هفته یا بیشتر) پک باتری را از لپ تاپ جدا کنید، البته در زمانی که کاملاً تخلیه شده باشد. باتریها باید در محل خشک و خنک نگهداری شوند، و از قرار دادن آن در محیط های گرم، مرطوب و گرد و غبار اجتناب کنید. هرگز باتری را کنار اجسام فلزی قرار ندهید.

8. کیف لپ تاپ
پیشنهاد می کنیم هنگام خرید لپ تاپ حتماً کیف آنرا بخرید. این کیف علاوه بر اینکه موجب حمل راحت آن می شود مانع از آسیب رسیدن به بدنه لپ تاپ می شود و ضمن اینکه از سیستم تان محافظت می کند می توانید از لوازم جانبی همراه آن استفاده کنید.

9. لپ تاپ را از خوراکی ها دور نگه دارید
بدیهی ست که هنگام خوردن و نوشیدن نباید با لپ تاپ تان کار کنید. همواره توصیه می کنیم که کلیه مواد خوراکی را از اطراف لپ تاپ دور نگه دارید. حداقل مقدار کمی آب می تواند برخی مدارهای حساس لپ تاپ را کوتاه کند و رندر آنرا از کار بیاندازد.

10. خاموش کردن دستگاه
گاهی اوقات ممکن است برای خاموش کردن لپ تاپ وسوسه شوید که آنرا از دکمه پاور خاموش کنید. اگرچه دستگاه سریع خاموش می شود اما استفاده از این روش به سیستم آسیب جدی وارد می کند و ممکن است اطلاعات تان را مخدوش کند. خاموش کردن دستگاه از طریق دکمه پاور معمولاً به عنوان آخرین راه حل استفاده می شود که البته گاهی اوقات اینکار اجتناب ناپذیر است.

بسیاری از کاربران مهم ترین موارد استفاده از لپ تاپ یعنی "جلوگیری از افزایش دمای سیستم" را همواره فراموش می کنند. حفظ دمای لپ تاپ یکی دیگر از روشهای بهبود عملکرد آن است. بنابراین به کاربران توصیه می کنیم سعی کنند دمای لپ تاپ خود را به خوبی کنترل کنند.

اندازه گیری دمای سیستم
دمای لپ تاپ می تواند برعملکرد دستگاه تأثیر بسزایی بگذارد. اما، اول از همه باید به نحوه اندازه گیری آن توجه کنید. در اینجا برخی از روش های مفید اندازه گیری دمای سیستم ارائه شده به طوری که شما می توانید از افزایش دمای آن ممانعت کنید.
معمولاً لپ تاپها مجهز به نرم افزارهایی هستند که درجه حرارت سیستم را اندازه گیری می کنند. بنابراین هنگام خرید لپ تاپ، به منظور مشاهده دمای سیستم به این نرم افزار توجه کنید. به طور کلی، این نوع نرم افزار تحت سیستم عامل کامپیوتر نمی باشد، بلکه بخشی از نرم افزار ارائه شده توسط شرکتهای تولید کننده است که در بسیاری از سیستم ها نصب می گردد.
البته به غیر از نرم افزارهایی که از پیش نصب شده، شما می توانید نرم افزارهای رایگان دیگری از اینترنت دانلود کنید. جالب توجه اینکه بهمراه آنها دستورالعمل استفاده از برنامه و نحوه اندازه گیری دمای سیستم نیز ارائه شده است. با این حال تعداد معدودی از کاربران جهت آگاهی از دمای سیستم از سنسور هوشمند فنی حرارتی نیز استفاده می کنند.

چگونه از افزایش دمای سیستم جلوگیری کنیم:
پس از اینکه با کمک نرم افزارهای سیستم دمای لپ تاپ را اندازه گرفتید، باید برای حفظ درجه حرارت و جلوگیری از overheating و کاهش دمای آن اقدامات لازم را انجام دهید. در واقع، چنین اقداماتی موثرترین و کارآمد ترین شیوه افزایش عملکرد سیستم بشمار می رود.
اگر احساس می کنید سیستم شما بیش از حد داغ شده است، نیاز به یک استراحت طولانی دارد. پس دستگاه را خاموش کنید و اجازه دهید سرد شود. همچنین، همیشه یادتان باشد که لپ تاپ خود را بر روی سطح صافی قرار دهید. درنتیجه پایه های لاستیکی زیر سیستم این اجازه را می دهد تا هوا به سمت بیرون جریان داشته باشد و مانع از افزایش دمای آن می گردد. گاهی اوقات دیده شده که کاربر درحالیکه روی تخت دراز کشیده لپ تاپ را روی پتو قرار داده و مشغول تماشای فیلم یا برنامه های سرگرم کننده می شود که این کار موجب افزایش سریع دمای سیستم می شود چرا که پتو یا مواردی از این قبیل مانع از به جریان افتادن هوا می شود و هوای کافی به لپ تاپ نمی رسد، در نتیجه دمای آن افزایش خواهد یافت.
درصورتی که نخواهید از میزتحریر استفاده کنید، می توانید لپ تاپ را روی پاهایتان قرار دهید که در این حالت هوا به خوبی جریان دارد و هوای خنک وارد سیستم می شود. علاوه بر آن، سعی کنید سیستم را در سطح بالاتری قرار دهید، تا جریان هوا افزایش یافته و هوای گرم به بیرون انتقال یابد. یکی دیگر از اقداماتی که می توانید انجام دهید اینست که از یک زیر دستی مناسب استفاده کنید و دستگاه خود را بر روی آن قرار دهید.
بسیاری از افراد قبل از بیرون آوردن لپ تاپ از داخل کیف آنرا روشن می کنند که اینکار خود آسیبهایی را بهمراه دارد. بهتر است ابتدا سیستم را از کیف بیرون آورده، آنرا باز کنید و مشغول کار شوید. از آنجاییکه دمای داخل کیف به طور کلی گرم است با ادامه ی کار دمای آن رفته رفته گرمتر می شود. گرمای لپ تاپ می تواند آسیب جدی به سخت افزارهای سیستم وارد کند. پس بهتر است قبل از قرار دادن آن در داخل کیف، حتماً آنرا خاموش کنید.
معمولاً کاربران ساعات طولانی سیستم را به برق وصل می کنند که این کار نیز موجب overheat شدن سیستم می شود. جریان برق ثابت نه تنها عملکرد باتری را کاهش می دهد، بلکه موجب افزایش دمای باتری نیز می گردد، که این کار سرانجام منجر به افزایش دمای لپ تاپ می شود. پس لازم است به محض اینکه شارژ باتری پر شد آنرا از برق جدا کنید.
یکی دیگر از روشهایی که به کمک آن می توانید دمای لپ تاپ را کاهش دهید تهیه سیستم خنک کننده لپ تاپ است. اگرچه ممکن است کمی هزینه بر باشد اما قسمت زیر دستگاه را به خوبی خنک نگه می دارد.

با انجام روشهای فوق و بسیاری از راهکارهای دیگر در حفظ و نگهداری از لپ تاپ خود کوشا باشید. در نتیجه نه تنها عمر دستگاه خود را افزایش می دهید بلکه از پرداخت هزینه های اضافی صرفنظر خواهید کرد.